lidskost a špalci

Friday, 6. October 2006

Začal to Karel Vachek, když při jedné besedě pravil, že největší průser je Marek Eben. Chvilku mi to šrotovalo v hlavě – Marek Eben je přece skoro ideálním příkladem vnímavého kultivovaného moderátora – co proboha na něm může někomu vadit? – vždyť je tolik skutečně odstrašujících příkladů.

Došlo mi to ale dost brzo, možná dokonce hned, takže jsem stačil Vachkovi ještě i přikývnout. Uviděl jsem tam ten průser jakoby exponovaný bleskem a od té doby se toho nemůžu zbavit. Právě jsem ho předal dál – vsadím se, že vaše reakce je nesouhlasná. Je to strašné právě tím, že ta strašnost je tak pěkně zadělaná. Podívejte se na Marka ve chvíli, kdy chápavě, s lidským teplem v očích přikyvuje svému partnerovi a budete vědět o čem mluvím.

Bolí to, stejně jako bolí, když bychom měli uznat průser „moudrého glosátora lidské blbosti“ Jana Wericha. Jak hladce se to glosuje, když němě předpokládáme, že blbí jsou vždycky oni. Ještě, že se při výročí jeho narození ozvaly taky jiné hlasy než jen oslavné.

Dneska už je skoro nemyslitelné, že jsem mohl kdy mít rád třeba Bohdalku. Nikdy jsem nepochopil, proč bych si měl zlého dědka Horníčka řadit mezi komiky. Hanzlík unavuje pořadem o úsměvných filmových momentech, Lasica se odepsal debilním pořadem o populární hudbě. Zjišťuju, že jsem vůbec alergický na „lidskost“, jak nám ji podávají naši milovaní herci. Dramaturgové si vždycky najdou nějakého ušlechtilého týpka, který obchází staré stromy, poutní místa, prohovořuje s lékařem o medicínských problémech nebo o čemkoli, čemu nerozumí. Neméně záludný je doprovodný hlas v dokumentech, protože je vybírán s ohledem na důvěryhodný tón. Nejstrašnější byl jeden, patřící myslím panu Haškovcovi, jemuž by člověk uvěřil cokoli a za každého režimu. Široce oblíbený filmový hlas je též Pavel Soukup, při němž s Evou vypínáme zvuk. V rádiu herci čtávají text někoho jiného, a věří, že jsou placení za to, jak to zahrajou. Obvykle to přehrávají – modlím se, aby to příště autor přelouskal sám, i kdyby se měl zajíkat. Ale herci za to možná zas tak nemůžou, vina je na těch, kdo je obsazují, což jsou asi ti dramaturgové, nevím jak to chodí.

Vachek mířil na fakt, že z populace mizí ti hrozní, nezvladatelní, nesnesitelní, ale zato masívní, svérázní a nepřehlédnutelní špalci. Z definice vždycky nějak překáželi, ale teď navíc nevyhovují módě, jelikož neradi komunikují a nepracují vědomě na svém PR, jen tlačí svou radlici, přes kterou ani nevidí. Z televizních zástupů vyčuhovali třeba Dušek, Kraus – i když nevím, jak moc jim popularita právě obrušuje hrany – nebo Čtvrtníček. Ve výtvarném umění je to asi jen Knížák, nedá se svítit; i když ne svým dílem, ale aktivitou. Dílem bohužel z nás není špalek nikdo; všichni malujeme a hněteme víceméně to, co se má.

Špalci se poznají, že jim schází právě ta lidskost, moudrost. Nasekají kolem sebe paseku, ohrožují všecky, sebe v první řadě. S ohledem na biodiverzitu ve školství i v životě, nepráškujte je prosím, nelikvidujte je, budou stále vzácnější.

původní komentáře: 

1 ano ano ne ne Martin Vlcek WWW 06.10.2006, 16:25:58

Ahoj Vladimire,
samozrejme ze to rikas spravne, problem je v Zivote samem, ze neni jeden, je vicera lidi, a kazdy si ho nejak osobne i spolecensky privlastnje. Paradoxne o tom idealu jak ho vidis ty mnozi z vnejsich kontur usuzuji, ze jde o cloveka vraha, dneska teroristu. Notabene k zenam s takovym postojem vubec nechod, ty tvuj postoj vetsinou vemou jako muzskou agresi, egoismus a tak. S tim se vsak tezko bojuje, ne vzdy muzes rici, ze se za tebe rodina postavi, a v tomto jasnem provokativnim primem postoji za tebou nikdy nikdo stat nebude. A v dospelosti si to muze dovolit na tvrdo jen Knizak, Vachek a par dalsich jedincu. Ovsem proto je i velka cast umelecke obce proklina. Ani ja uz vsim co rekne Vachek si nejsem jist a beru vec od veci, celkove se ani k nemu neda pristoupit jednoznacne. O tom cos videl v mediich nemluve, tam je totalni cenzura, je tlaceno jen na to lidske! Nic jineho ani v teverejnopravni \"kulturni\“ nelze! Az na vyjimky, ovsm, ale ty jsou sakra sporadicke! Sam to jiste pochopis ve chvili, kdyz ti nikdo neda prachy na grant pro subversivni porad, ci ti to odmitne odvysilat a tak, todle tema je hodne ale fakt az silene siroke. Manipulace nazacina jen postojem televize ale i tim, ze dite chce lizatko jeho matka, se otoci na sveho muze, a pohled je na nej : \"Soustredis se na to ze dite chce lizatko\“ a muz dela neco jineho, a hned je jasne, ze musi vydelat na lizatko. (Zeny prominou jiste to muze byt i naopak, ale tendle model znam casteji.)Atd, Atd, stalo by za to to vice rozebrat. Systematicteji, je to totiz zcela jasne v mnoha uhlech pohledu a v nekterych je to mozne jeste objevit. To urcite.

2 Eben – Horníček – mart 06.10.2006, 19:07:35

Já myslím, že problém je na \"tvém přijímači\“. Ono, když se musí trochu myslet nad myšlenkou, tak to bolí. A to u Krause nebo Čtvrtníčka, při vší úctě, nehrozí.

3 koko. WWW 06.10.2006, 20:31:20

mart:
Bonmot ještě není myšlenka – můžeš uvést nějaké jejich myšlenky?
Myšlenky jsem slyšel třeba od Vráti Brabence, mediálně naprosto opomenutého, nebo od Vopěnky, Jiřího Fialy, Stanislava Komárka… Od herců jsem slyšel nanejvýš moudra. Je fakt, že poslouchat je mě dost bolí.
Ale hlavně si všimni, že nepíšu o myslitelích, ale o tom, že můj přijímač ty české herce přijímal, teď je nepřijímá, a to mě udivuje. Znamenat to může všechno možné, třeba se mu zvýšila citlivost :o)
A ještě píšu o nesnesitelných týpcích, asi protože mi připadaly jako protiklad těch našich herců.

Martinovi:
Na špalkovi jako je Vachek není zručené nic, takže ani kvalita. Nejen, že se nedá, ale ani se k němu nemá dát přistupovat jednoznačně.
Máš pravdu, že je pravděpodobné, že se za tebe nikdo nepostaví. Špalek má ovšem odvahu, i když ta se dá stejně tak považovat za zaslepenost, bezohlednost – vnímající a plný ohledů je jen k tomu svému.
Takový přijde na svatbu, rozbije skleněné dveře, vyhodí číšníka, plácá nevěstinu tchýni po zadku, všichni ho nenávidí, ale navěky z celé svatby vzpomínají jen na něho. Nakonec s dojetím. Je to vítězství vitality nad intelektem.
Neříkám, že je to můj ideál, naopak – musel jsem napsat tenhle text, abych si připomněl, že mají taky právo na existenci.

4 kriminál Martin Vlcek 06.10.2006, 20:47:53

Ano, jen u toho špalka mi připadá docela vtipné, že tím jak je dnes snadno hoditelný mezi teroristy, hrozí mu už v naši společnosti úplně stejné outsiderství a kriminál jako Magorovi za totáče. A to mi příjde docela drsné, ikdyž se tomu už nedivím.

ad mart: myslím, že lidskost vs špalkovitost jako hlavní téma příspěvku V.K. jsi mart.-e moc nevzal na dlaň

5 Zdravim brnenske spaliky! Pavel Ctibor WWW 09.10.2006, 13:02:48

Tak to s tim Ebenem, to je skoro az \'synchronicita\', tuhle jsem ho po delsi dobe videl s tim Cilkem \'Na Plovarne\“ a je dost obludnej, fakt definitivne neschopen prijit s necim necekanym. A presne jak pise MartinV., pro zeny nerozlustitelnej princip, v debate s tou moji se mi velice zdrahala prikyvnout, ze ten Eben neni dlouhodobejc prijatelnej. Ze takhle se to nema delat, jestli to ma cely k necemu bejt. --- Ja tedkon pracuju na textu, na nemz mam fyzikalni vedatory primet k takovy minimedicni technice…neni to nic tak prelomovyho, skrovnej pokus postuchnout tu velmi uzce specializovanou scenu k trochu jinacimu pohledu na moznou prezentaci vysledku. Ale tady, v trochu zatuchly atmosfere, to muze bejt vnimano opravdu vselijak. Chystam to pro Peking (2007), ale muze se zdat, ze s tim prohraju uz v Praze nanecisto. – Kazdopadne bude z toho mutovat ob-tvar, pouzitelny v prostredi PoleNoci apod.

6 nene vera 11.10.2006, 02:13:28

Nic duchaplného sem nepřidávám, jen děkuju za to, co jste sem připsali. dnes jsem zrovna seděla před příjmačem a příjmala: hamtala Simpsnovi, jako šidítko před povinnostma a pak ta smršť a právě Eben!mediálně fackovat svým \"lidstvím\“ je ale taky \"umění\“. to že se tam asi Eben snaží dělat něco ták-krásnýho není děsivý, ani ta upřímnost (slovo zprzněné přihlouplým politikem dostává nový rozměr- opět skrze media)..ta mě taky nevyplašila,.. přeci jen sedla jsem dobrovolně na elektrizující křeslo před televizi, massmediální produkt,takže massožouti se nažerou a když chce ovečka nebo beránek může zůstat celá, ať počká na veřejnoprávní dvojku a tam se Vachkovo zjevení taky občas uděje.
-straší mě tyhle obmletý kolečka uvnitř hrací skříňky, ale víc mě děsí, že když se vymění a třeba za lepší, stejně se omelou.. jako všechno tohle mudroprdství.. -to už trnu.
..A taky možná,že se za každou krásu nese nějaká podivná zodpovědnost,tedy nejen za tu chtěnou a vynucenou parádu..
připojuji dík santa Ebenovi ?:,)
a jedno neděkuji: sakra chlapy, co to je za předsudky vůči ženským? vaculíkovatění?

7 náhodný čtenář 12.10.2006, 10:19:14

Vsadil ses fakt správně!
Clive Staples Lewis: „ Rady zkušeného ďábla“
Citát z konce jedenácté kapitoly:
„Ale ze všeho nejlepší je Uštěpačnost. Nejdůležitější je to, že je velice hospodárná. O ctnosti (nebo fakticky o čemkoli) dokáže udělat skutečný vtip jen člověk bystrý, ale každého můžeš naučit mluvit tak, jako by ctnost byla legrační. Uštěpační lidé stále předpokládají, že někdo udělal vtip. Ve skutečnosti ho neudělal nikdo, ale oni o každém vážném tématu diskutují tak, jako by na něm objevili nějakou směšnou stránku. Změní –li se Uštěpačnost v dlouhotrvající zvyk, utvoří kolem člověka ten nejlepší pancíř proti Nepříteli, jaký znám: s Radostí nemá nic společného; ducha nebystří, ale otupuje; mezi uštěpačnými lidmi nevzbuzuje žádnou náklonnost.“
Já k tomu dodávám. Předpokládat, že každá snaha o empatii a lidskost, jakož i každý projev citů je jen klišé pro kameru, je podle mě taky určitý druh Uštěpačnosti. Co se týká Marka Ebena, mluví o jeho osobnosti právě jen a jen jeho činy. Pokud má někdo takový charakter jako pan Eben, nemá skutečně zapotřebí si na lidskost hrát a něco pro někoho předvádět. On prostě takový je. Pokud to autor tohoto blogu nechápe, pak to mluví zase jen a jen o něm a jeho vnitřním, dovolím si podotknout, uštěpačném vnitřním nastavení.

8 koko. WWW 12.10.2006, 18:45:39

to je jako když matka říká děcku: seš zlej. Klasifikuje (pro tenhle příklad je jedno, zdali přiměřeně a oprávněně) jeho osobu, místo toho aby mluvila o jeho chování či o důsledcích chování: tohle jsi udělal špatně. Nebo: možná jsi to myslel dobře, ale podívej, jak to dopadlo.

Copak já vím, jaký je \"ve skutečnosti\“ Marek Eben? Do toho vůbec nemám co mluvit. Ale snad mě smí šokovat mě ta nečekaná zrada, která se na kladně naladěném, inteligentním a v podstatě vzorném moderátorovi odehraje, když je prohnán mediálním kanálem.
Třeba mě taky pozve Na plovárnu… (Teď už asi ne.) Ani uštěpačnost by mi nepomohla, byl bych na tom stejně nebo ještě hůř než on.

Mám dojem, že Lewis jako Irčan měl prostě hořký vztah k anglické ironii, s níž se bezpochyby dá setřít cokoli na světě.
\"O ctnosti (nebo fakticky o čemkoli) dokáže udělat skutečný vtip jen člověk bystrý\“ – místo bystrý bych řekl zoufalý, a vybavil bych si Čechova, Charmse nebo kohokoli, kdo se směje, jen aby nebrečel. A nevím, proč by se přednostně neměl smát právě ctnosti – taková ctnost, kterou je povinné brát pouze vážně, neprošla základním testem – legračnosti, a tím je jen částečná, \"nezná život\“.

9 aTeo 23.10.2006, 09:43:09

Zastavil jsem v Hloubětíně auto před přechodem pro chodce. Marek Eben přes něj tlačil invalidní vozík se svou ženou. Krátce na mne pohlédl a pokývl hlavou. Tak jsem mu uznale ukázal \"palec nahoru\“… ne za ten úsměv, ale za ten vozík.

10 ad aTeo Martin Vlcek WWW 24.10.2006, 01:04:04

to snad nemysli pisatel aTeo vážně, to je úplné rozrušování diskuze na K. téma sociálním vydíráním, které tu nemá prostor, protože otázka je položena nad jinou věcí, není li jasné jakou, stačí znovu přečíst iniciační text V.K. na začátku anebo raději nic nepsat

11 koko. WWW 24.10.2006, 10:27:44

Nehádejte se mi tady!
:o)
Ale je fakt, že čím více dokladů sneseme o Marku Ebenovi jako krásném člověku, tím víc se ten průser ještě zesiluje.

Vzdáleně to může souviset i s otázkou, kterou jsem si před lety vymyslel (i když nevím, co myslím tou kvalitní televizí): jestli kvalitní televize není horší než špatná – protože dokáže vytvořit i kvalitnější závislost.

12 Milan 06.11.2006, 19:33:03

Marek Eben ma sve misto stejne jako Karel Vachek, protoze existuji lide jako Kokolia i lide jako… ja nevim… treba moji rodice. Nikdy je nebude zajimat Vachek, ale budu velice potesen, kdyz budou mit radi Ebena a ne treba Petra Novotneho. Nebo snad lidi, kteri nechapou Vachka, nemaji pravo na existenci? Vysmivat se jim kvuli tomu je nafoukanost, zvlaste pokud od sebe dokazou odlisit aspon toho Novotneho a Ebena. Howgh.

13 koko. WWW 07.11.2006, 20:24:01

Sakra, proč se zrovna o tomhle debilním příspěvku strhla taková diskuze? Proč na báječném třídílném seriálu Mrazíme radostně je jeden komentář (díky za něj! :o), zatímco tady se diskutuje jako o život? Vidím, že se stačí otřít o celebritu, a hned mi několik zlatých šupin zůstane na kožichu.
To budu používat!

Přesně rozumím melancholické ironii aTea, aspoň si myslím, že rozumím.

Ale když čtu komentář od vás, Milane, říkám si, jestli tady nejsem zbytečnej. Tak rovnou udělejme anketu, kdo je pro Ebena a kdo je pro Vachka (předpokládaný poměr výsledku 500:1) a nezdržujme se úvahama. Prostě klikejme. Nebo raději posílejte dárcovské esemesky.

Ale k tomu mě opravdu nepotřebujete, toho se nemusím účastnit. Já nebudu připomínat, o čem tahle diskuze je. Můžeme tady o tom mlít pořád dokola, a stejně zase někdo přijde a řekne, že má rád Ebena.

Tak pardon, v tom vám rozhodně nikdo nebrání, avšak o tom tady prosím není řeč – stačí si přečíst odstavce výše.

Mě tyhle komunikační výpadky berou za srdce, hned si je zobecním a vidím v nich klíč ke všemu zlu ve vesmíru. Někdo vám v první větě vloží do úst, že někomu upíráte právo na existenci, a v druhé větě už vás za to kárá, jako byste to skutečně řekli. A jako bonus získá, že se místo o původní otázce mluví o tom, jací jsou diskutující, jestli nafoukaní nebo uštěpační. Známe to i z české politiky: obrátit věcný problém na osobní. Pak má být nějaké porozumění mezi národy…

14 Milan 07.11.2006, 20:40:03

Asi jsem se spatne vyjadril, vubec prece nejde o to, jestli Eben nebo Vachek a kdo je pro koho. Ale mate pravdu, asi jsem nepochopil, o co v teto diskusi jde, a to nemyslim ironicky.

15 koko. 08.11.2006, 00:21:57

to je vzácná reakce, nejen na internetu

16 Nebojte, Milane Tonda WWW 24.12.2006, 08:19:21

Nejste sám. Já taky nechápu, v čem je problém u Ebena. Ne tak u Bohdalky, Hanzlíka, Horníčka… tam to mám jasný. Možná jsem nepozornej, nechápavej, nadměrně důvěřivej, ale já fakt nevěřím, že by byl Eben nějak semletej šoubyznysem, že by to byla mediální maska. Když vidim Plovárnu, tak mám dobrej pocit z toho, že se někdo v TV umí zeptat (že ano, pane Anděle?), dá si tu práci se připravit, nebaví se jen s kamarády (že ano, pane Buriane), že to prostě podle mého má smysl. Špalky mám sice rád, ale ti se s TV tak nějak nesnášejí. Stačí se podívat, jak v ní vypadá třeba takový Václav Koubek, když se tam občas mihne – charisma je fuč a najednou je tam křeč, která jinak nehrozí. Napadá mě, že takový Vlasta Burian byl taky spíš špalek. Ale když si mám ve starém filmu vybrat, tak vždycky Haas a Nový a skoro nikdy ne Burian…

17 koko. WWW 24.12.2006, 10:52:22

správně, nenechte si vzít svůj pocit. Toto tady taky není přesvědčování nikoho, že je vadnej, když se mu pořád ještě líbí Marek Eben.
Pokouším se poukázat na samopohyb, kterému se nevyhne nikdo, ani on. Člověk musí být mimořádně tvrdý k sobě, jako byli třeba Monty Pythoni, aby ten neúprosný proces zbrzdil. Začíná to v momentě, kdy se stanete zavedenou jistotou. Lidi ztratí obezřetnost a snesou od vás víc, než si zasloužíte. Sám na sobě cítím hrozbu zavedenosti, vidím, jak je stále těžší udržovat si svobodu k blbosti.
Tím nechci říct, že by Marek měl dělat blbosti, ale spíš, že bychom se sami měli vidět, když do něho bezelstně promítáme svoje city. Kýč je v nás, ne v západu slunce.
Současně se snažím obhájit špalky, kteří to mají z definice těžší, navíc dneska vycházejí z módy a přitom mám dojem, že jejich potřeba je velice ve vzduchu – viz Borat.

18 rosa 28.10.2010, 09:39:44

diskuse mne zaujala…

televize je nastavena spise jako nastroj pro zprostredkovani zabavy nez zdroj myslenek a tam ma kultivovanost projevu sve misto a hodnotu…

moderatori a herci by meli byt navic verohodni, opravdovi..ale vnimam tento stav jako ideal k nemuz se da smerovat a neocekavam, ze jej vsichni budou v kazde chvili naplnovat…ani ti, od kterych se to vseobecne ocekava nejvice

ale mozna prave tahle nedokonalost je duvodem, proc se na televizi nedivam.. a tak uvedene priklady vnimam spis pocitove, nez bych je mela dukladne odpozorovane,promyslene

vnitrni nekonzistenci v nazorech a projevech asi clovek nejlepe vidi na druhem…a pak je treba sledovat zda je chyba v nem nebo v druhe strane

Add new comment

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.